PENGENALAN ASAS REKREASI KAYAK DAN SUKAN ORIENTEERING

 1.0              PENGENALAN

1.1              PENDAHULUAN

Aktiviti berkayak sebenarnya telah dijalankan seawal peradaban manusia secara meluas. Sebagaimana yang telah kita ketahui bahawa 75% bahagian bumi adalah diseliputi oleh air. Oleh itu, manusia pada zaman dahulu menggunakan jalan air sebagai jalan utama  mereka kerana pada ketika itu tiada lagi pengangkutan udara dan perjalanan menerusi perairan jauh lebih cepat berbanding melalui daratan.

Selain itu, penempatan manusia dahulu juga berpusat di pinggiran pantai. Oleh itu, mereka boleh menghasilkan pengangkutan air daripada hasil bumi seperti kayu hutan tropika dengan cara menebuk atau membakar teras kayu. Kenderaan yang dihasilkan dikenali sebagai kanu dugout  dan di Malaysia dikenali sebagai perahu, sampan dan kolek.

Manakala di Eropah, hutan mereka diperkaya dengan kayu-kayu yang lembut dan kulit kayu yang kalis air. Mereka membina kerangka kanu daripadanya dan dindingnya pula diperbuat daripada kulit kayu birch. Ia dikenali sebagai Kanu Canadian.

Penghuni di Artik pula mempunyai sumber kayu yang terhad tetapi mereka memiliki banyak sumber kulit dan tulang dari ikan paus dan anjing laut. Oleh itu, mereka menghasilkan kerangka kanu daripada tulang dan disaluti dengan kulit binatang. Ia dinamakan sebagai Inuit atau Kayak Eskimo.

Ketiga-tiga situasi ini telah melahirkan pelbagai reka bentuk kanu. Sehingga sekarang, reka bentuk masih mempunyai ciri-ciri di atas, namun seiring dengan perkembangan teknologi, terdapat perubahan penggunaan dari segi bahan, saiz dan berat serta bilangan pendayungnya.

 

1.2              SEJARAH PERKEMBANGAN KAYAK DI DUNIA

Aktiviti kanu dan kayak sebenarnya telah lama berkembang di dunia. Namun, seorang yang bernama John MacGregor telah menjadi inspirasi kepada manusia yang lain di mana sebelumnya kayak hanyalah digunakan sebagai pengangkutan air, beliau memberi nafas baru untuk menggunakannya dengan lebih meluas dari aspek bidang sukan, kesenggaan dan pendidikan.

Kesan daripada idea tersebut ke dalam perkembangan kayak ini, beliau digelar Bapa Kayak Moden. Beliau ialah seorang pelaut British yang berbangsa Scott yang mempunyai banyak pengalaman mengembara keseluruh pelusuk dunia. Pengalaman utama yang beliau peroleh adalah tentang bagaimana orang Eskimo mencipta dan mengendalikan kayak mereka. Berdasarkan pengalaman tersebut, beliau telah mencipta sebuah kayak moden yang bernama Rob Roy.

Pada tahun 1865 sehingaa 1867, John MacGregor telah menjelajah hampir ke semua sungai-sungai di Eropah menggunakan kayak hasil ciptaannya itu. Pada tahun 1866, kelab kanu pertama telah ditubuhkan di Twickenham England. Kelab ini bertanggungjawab memperkenalkan sukan kanu di seluruh England terutama dalam kalangan pelayar dan golongan atas British. 7 tahun kemudian, kelab ini dianugerahkan gelaran Diraja oleh Ratu Victoria kerana telah berjaya melahirkan ramai penggiat aktivit kayak.

Persatuan Kanu British telah ditubuhkan pada tahun 1887 dan berperanan untuk memperkenalkan aktiviti kayak di England dan seluruh dunia. Nama persatuan ini telah diubah kepada Persekutuan Kanu British (BCU) selepas Perang Dunia Kedua. Ia diilhamkan oleh Van Clauseen dan menjadikan pertubuhan ini terkenal di seluruh dunia.

Pada 20 Januari 1924, ‘International Representaten Shaft Des Kanusport’ (IRK) telah ditubuhkan di Copenhagen, Denmark yang dianggotai 19 buah negara. Pada tahun 1927, Pawlata daripada Austria telah menyaksikan perubahan besar di mana memperkenalkan teknik gulingan yang dinamakan ‘Eskimo Roll’. Teknik ini dipelajari dari penduduk Artik untuk membalikkan semula kayak tanpa perlu keluar darinya dan disitulah bermulanya perkembangan teknik gulingan yang lain.

Pada awal tahun 1924, acara pecut telah diperkenalkan sebagai acara pertunjukan di Sukan Olimpik ke VII di Paris. Dua belas tahun kemudian, tahun 1936, acara pecut secara rasmi dipertandingkan di Sukan Olimpik Berlin. Pada tahun 1949 pula, Kejohanan Slalom Dunia telah dianjurkan di Geneva dan pada awal tahun 60 an pula memperkenalkan acara menuruni jeram. Selepas itu, suka kayak terus berkembang dari kanu polo, surfing sehinggalah ke acara ‘rodeo’.

1.3              SEJARAH PERKEMBANGAN KAYAK DI MALAYSIA

Kegiatan berkayak di negara kita telah bermula seawal peradaban manusia sebagai pengangkutan dan perdagangan. Antara kanu yang digunakan adalah sampan kotak, perahu dan kolek. Kayak moden bermula sekitar tahun 1960 an yang diperkenalkan oleh pelaut British di Woodlands, Singapura. Ia tidak popular kerana hanya digunakan oleh anggota tentera dan kakitangan kerajaan sahaja.

Di samping itu, aktiviti berkayak dipraktikkan di maktab-maktab perguruan  yang mengikuti kursus Pendidikan Jasmani. Mereka pada ketika itu telah membina beberapa unit kayak kanvas dan menjalankan ekspidisi di seluruh negara. Sekitar tahun 1970 an, Pulau Pinang telah mempelopori aktivit kayak negara yang bertumpu kepada ekspidisi dan pertandingan. Antara kejohanan yang dilancarkan adalah Kejohanan Mengelilingi Pulau Pinang.

Pada tahun 1980 an, ‘Penang Canoe and Recreation Club’ telah ditubuhkan dan ia merupakan kelab kanu pertama di Malaysia. Namun, Aktivit yang dijalankan hanya tertumpu di Pulau Pinang sahaja dan tidak di seluruh Malaysia. Kementerian Sukan dan Belia telah berusaha untuk mengembangkannya lagi melalui Program Malaysia Cergas. Bantuan  kewangan dan peralatan telah disalurkan ke seluruh negara untuk menjalankan aktivit ekspidisi sebagai aktiviti utamanya.

Pada tahun 1988, sejarah negara telah dicatatkan di mana dua orang anak Malaysia telah berjaya mengelilingi Semenanjung Malaysia buat pertama kalinya menggunakan kayak solo. Pengembaraan sejauh 1846 km mengambil masa selama 63 hari dan berjaya mengembangkan lagi aktiviti kayak negara. Cabaran ditingkatkan lagi dengan ekspidisi merentas lautan antarabangsa seperti Ekspidisi Kayak Nusantara Johor ke Riau dan Ekspidisi Kayak Antarabangsa Merentas Selat Inggeris.

Acara pertandingan kanu diperkenalkan pada awal tahun 1980 an di Pulau Pinang. Pada tahun 1990, Persatuan Kanu Kuala Lumpur telah menganjurkan Regatta Kanu Kebangsaan yang pertama d Tasik Titiwangsa. Pada tahun 1992, perkembangan kayak telah mencatat sejarah negara apabila pertandingan kayak dipertandingkan buat pertama kalinya di Sukan Malaysia ke Empat di Johor Bharu. Acara menuruni jeram dan slalom diperkenalkan dalam Kejohanan ‘War on Water’ pada tahun 1994 di Jeram Besu.

Manakala acara kanu polo diperkenalkan pada tahun 1995. Seiring dengan perkembangan aktiviti kayak sebagai satu disiplin sukan, para atlit kayak negara berjaya mencapai beberapa kejayaa gemilang di peringkat antarabangsa. Aziz bin Ahmad dan Salehuddin Ayob masing-masing berjaya memenangi pingat gangsa acara 1000m di Kejohanan Kanu Asia Jepun dan melayakkan diri ke Sukan Olimpik 1996 di Atalanta. Skuad Kayak Suka SEA 1997 ke Jakarta pula berjaya merangkul 3 pingat gangsa melalui penyertaan pertama di sana.

Aktiviti kayak juga dijadikan salah satu aktiviti utama di IPT dan maktab perguruan dan dimasukkan ke dalam kokurikulum. Pada tahun 1999, UPSI menjadi universiti pertama di Asia memperkenalkan silibus Kayak Arus Deras di dalam kokurikulumnya. Antara universiti lain yang menjalankannya adalah UiTM, UM dan IIUM.

 

2.0            PERBEZAAN KAYAK DAN KANU

 

2.1              DEFINISI KAYAK DAN KANU

 

2.1.1        Definisi Kayak

Sebuah pengangkutan air yang mempunyai geladak tertutup, menggunakan dua bilah mata dayung untuk menggerakkannya dan di dayung secara duduk belunjur. Contohnya adalah kenderaan air yang digunakan oleh orang Eskimo.

 

2.1.2        Definisi Kanu

Sebuah kenderaan air yang mempunyai geladak terbuka, menggunakan satu bilah mata dayung untuk menggerakkannya dan didayung secara berlutut. Contohnya adalah sampan yang digunakan oleh kaum Red Indian di Kanada dan sampan kolek yang digunakan oleh nenek moyang kita.

 

 

 

2.2              PERBEZAAN KAYAK DAN KANU

Bil

Kayak

Kanu

1

Kayak adalah pecahan daripada keluarga kanu

Kanu merangkumi semua pengangkutan atau alatan air sebagai medium utamanya serta digerakkan dengan teknik dayungan ataupun bantuan tenaga alam.

2

Sejenis kenderaan air yang mempunyai geladak tertutup.

Sejenis kenderaan air yang mempunyai geladak terbuka.

3

Kayak dikayuh menggunakan dua bilah mata dayung di sebelah kiri dan kanan.

Kanu dikayuh dengan menggunakan satu bilah mata dayung.

4

Untuk menunggang kayak, bilah perlu di dayung dengan duduk secara berlunjur.

Untuk menunggang kanu, bilah perlu di dayung secara duduk berlutut.

5

Bilah senang dan cepat untuk dikawal kerana bilah boleh terus di dayung tanpa dialihkan ke kiri ata ke kanan.

Susah dikawal sedikit kerana bilah perlu diaihkan ke kanan atau ke kiri untuk mendayung.

6

Bilah pada dayung menggunakan kedua-dua belah tangan yang berada pada kanan dan kiri kayak pada satu-satu masa.

Kanu menggunakan kedua-dua belah tangan untuk mendayung samada di kiri atau kanan pada satu masa.

7

Contoh: Kayak polo

Contoh: Sampan

 

2.3              KATEGORI KAYAK

 

2.3.1        Sea Kayak

Sea Kayak atau diterjemahkan sebagai kayak laut atau kayak pelancongan  adalah kayak yang diperkenalkan untuk sukan mendayung dia perairan terbuka, tasik teluk dan lautan. Kayak laut digunakan di seluruh dunia untuk perjalanan laut (laut) dari beberapa jam hingga beberapa minggu, kerana mereka dapat menampung satu hingga tiga pengayuh bersama-sama dengan ruang untuk peralatan perkhemahan, makanan, air, dan bekalan lain.

Kayak laut ini kebiasaannya antara 10 hingga 18 kaki (3 – 5.5 m) panjang untuk kraf solo dan sehingga 26 kaki (7.9 m) untuk kraf tandem. Lebarnya hanya 21 inci (53cm) dan mungkin sehinga 36 inci (91 cm)



2.3.2        Whitewater Kayak

Whitewater kayak digunakan untuk aktiviti luaran rekreasi bertujuan menavigasi sungai atau badan air butih atau air yang kasar. Kebiasaannya ia digunakan mendayung di kawasan sungai, tasik dan lautan. Model terawal diperbuat daripada kaca gentian dan hari ini kebanyakan komposit disediakan untuk slalom atau squirt berperahu.Sebilangan besar mempunyai kemampuan untuk dikimpal setelah kerosakan yang ketara.



 

2.3.3        Surf Ski Kayak

Surf ski kayak atau kayak ski luncur ini adalah jenis kayak yang paling terkenal disebabkan reka bentuknya yang sempit dan panjang serta dibina untuk kelajuan, prestasi dan perlumbaan. Penggunaan hasil gabunga serat, karbon dan kevlar serta reka bentuknya yang ramping dan efisien membolehkan pengayuh memaksimumkan prestasi.



2.3.4        Recreational Kayak

Recreational kayak atau kayak rekreasi ini adalah sejenis kayak yang direka kepada pengayuh biasa atau bukan peserta pertandingan yang berminat dalam aktiviti rekreasi di tasik atau aliran air rata. Kategori kayak ini adalah merupakan kategori kayak yang menghasilkan penjualan terbesar.

2.4              JENIS-JENIS KAYAK


Pada zaman sekarang, terdapat pelbagai keluaran dan reka bentuk kayak yang dihasilkan.Walaupun begitu, para pengeluar masih mengekalkan kategori kayak mengikut aktivitinya. Terdapat beberapa jenis kayak yang dihasilkan iaitu:

1)      Kayak Creek Boat

Kayak ini digunakan oleh pendayung yang baru menceburkan diri dalam aktiviti kayak dan kanu ini. Ini disebabkan oleh kayak Creek ini memberikan kestabilan yang paling tinggi dan sangat mudah untuk dikendalikan.

 

2)      Kayak Polo

Kayak ini digunakan di kawasan danau yang tenang dan kolam. Kayak ini mempunyai reka bentuk yang hampir sama dengan Creek Boat tetapi mempunyai bentuk belakang yang lebih leper untuk memudahkannya melakukan pemotongan air semasa berpusing. Kayak ini juga digunakan oleh pemain kaya polo.

 

3)      Kayak Inflatable

Kayak ini diperbuat daripada  hasil gabungan getah dan gentian kaca. Kayak ini mempunyai daya apungan yang tinggi dan perlu dipam angin sebelum menggunakannya.

 

4)      Kayak Squirt

Kayak ini sesuai digunakan untuk aktiviti ‘rodeo’ di arus deras seperti enders dan catwhell kerana kayak ini berbentuk tipis dan ruangan di dalamnya hanya boleh memuatkan kaki pendayung sahaja. Saiz kayak ini hanya 2.5 m dan ia mampu untuk menyelam.

 

5)      Kayak Sprint

Kayak ini kebiasaannya digunakan dalam acara perlumbaan. Ini disebabkan oleh bentuknya yang panjang, kecil dan tirus. Kayak ini bergerak dengan sangat laju dan pendayungnya perlu memiliki keseimbangan yang sangat baik.

 

6)      Kayak Slalom

Kayak ini digunakan apabila dalam keadaan selok belok. Kayak ini bersaiz pendek dan tajam di bahagian hadapan serta panjang dan lebih kembung di bahagian belakang. Kayak ini memiliki kelajuan dan kestabilan yang tinggi.

 

3.0              PERALATAN

 

3.1              ANATOMI KAYAK

Semua jenis kayak mempunyai nama bahagian yang sama kecuali bentuk, ukuran dan bahan penghasilannya sahaja yang berbeza mengikut syarikat pengeluar dan teknologi semasa. Terdapat beberapa bahagian atau anatomi kayak.

a)      Bow dan Stern

Bow adalah merupakan bahagian hadapan atau muncung kayak yang berfungsi sebagai arah tujuan dan alat pemecah ombak. Stern pula adalah bahagian belakang kayak. Kedudukan bow dan stern kadangkala mengelirukan pendayung baru, jadi antara tips untuk mengenalinya adalah melihat arah tempat duduk pendayung.

b)      Gunwale Line / Painter Line

Gunwale line ini adalah bahagian tepi atau sisi kayak yang berfungsi sebagai penyeimbang bagi pendayung samada kayak yang dinaiki itu sesuai dengan berat badan atau tidak. Sisi kanan dipanggil ‘starboard’ dan kiri pula adalah ‘portside’.

c)      Hull

Hull adalah bahagian bawah kayak Bentuknya berbeza-beza berdasarkan jenis kayak tersebut untuk aktiviti apa digunakan.

d)     Deck

Deck atau geladak ialah bahagian atas di hadapan kayak untuk melindungi kaki bagi memudahkan pendayung melakukan teknik Eskimo Roll. Deck bahagian depan ini dikenali sebagai "foredeck"dan dibelakangnya pula dikenali sebagai "afterdeck".

e)      Cockpit

Cockpit ialah ruangan yang di bentuk untuk pendayung kayak. Kedudukan Cockpit ini berbeza mengikut reka bentuk dan penggunaan kayak tersebut.

f)       Seat

Tempat duduk terletak didalam Cockpit dan tempat duduk terbahagi kepada beberapa jenis iaitu Standard (bentuk dan ukuran tetap), tempat duduk sederhana (biasa hanya untuk kayak rekreasi), tempat duduk ketat (digunakan untuk di arus deras dan tempat duduk yang digunakan di dalam sesuatu pertandingan).

g)      Toggle

Toggle adalah sejenis tali untuk mengangkat kayak dan terletak dihujung hadapan (bow) dan belakang (stern).

h)      Coaming

Coaming adalah bahagian tepi kecil dan ia mengelili cockpit uang berfungsi sebagai penahan air daripada masuk ke dalam kayak dan juga untuk mengikut spray cover.

i)        Knee Brace

Ianya terletak dibawah coaming yang berfungsi sebagai penahan lutut dan memberikan sanggahan kepada kaki supaya kaki pendayung lebih kuat terhadap kayak.

j)        Towline / Deckline

Towline adalah tali yang diikat dihujung kayak (bow) dan stern dan berfungsi sebagai tali penyelamat atau menunda kayak.

k)      Keel

Ia terletak dibawah geladak belakang dan berfungsi sebagai kemudi kayak.

l)        Buoyancy

Buoyancy adalah bahagian apungan yang terletak dibawah deck bow dan deck stern yang berfungsi sebagai penyimpang apabila kayak terbalik dan tidak mudah ternggelam.

m)    Footrest

Footrest terletak di bahagian foredeck dan befungsi sebagai tempat meletak kaki. Ia berbentuk berdiri dari bar (dipasang pada sisi kiri dan kanan), paddle (hampir sama dengan bar tetapi terpisah antara letak sebelah kiri dengan kanan), bulkhead (bentuk bulat rata dan terletak di bagian haluan (bow).

n)      Deck Eye

Deck Eye atau Eye Cleat adalah lubang untuk mengikat towline yang terletak di atas geladak.

o)      Eye Pit

Eye pit adalah lubang yang terletak dihujung bow dan stern pada jenis-jenis kayak tertentu.

p)      Hatch

Hatch adalah lubang penutup yang terdapat di bahagian depan dan belakang deck dan berfungsi sebagai tempat meletakkan barang. Kebiasaannya digunakan utuk kayak jenis ekspidisi atau Sea Kayak.

q)      Back Strap

Back strap berbentuk getah yang diletakkan pada bahagian tempat duduk belakang dan berfungsi untuk memberikan keselesaan pendayung untuk menyandar dan juga untuk melindungi keselamatan bahagian belakang pendayung.

 

3.2              ANATOMI PENDAYUNG (PADDLE)

Pendayung atau paddle ini terdiri daripada pelbagai jenis bahan buatan. Ini disebabkan oleh dua elemen penting iaitu prestasi dan kesesuaiannya berdasarkan aktiviti yang dijalankan.

                                                       I.            Blade

Blade atau bilah mata dayung adalah kepingan yang berada di hujung batang dayung. Ia berfungsi untuk mengaut seberapa banyak air bagi menghasilkan pergerakan pada kayak. Ia mempunyai pelbagai bentuk dan saiz bergantun kepada penggunaannya.

                                                    II.            Tip

Tip adalah kepingan logam yang berada dihujung mata dayung. Sesetengah dayung tidak mempunyainya. Ia berfungsi melindungi mata dayung daripada kerosakan akibat hentakan.

                                                 III.            Shaft / Bar

Ia berbentuk bulat dan kebiasaannya lurus. Ia merupakan bahagian pemegang pendayung.

                                                 IV.            Neck

Neck adalah bahagian pencantuman antara blade dan shaft.

                                                    V.            Drip Ring

Ia adalah bahan yang diperbuat daripada plastik atau getah dan terletak berdekatan dengan neck. Ia berfungsi untuk menghalang air dari blade mengalir ke shaft dan membasahi tangan pendayung. Tidak kesemua pendayung memiliki drip ring.

                                                 VI.            Front of Blade

Bahagian hadapan bilah dayung yang berbentuk cekung dan berfungsi untuk mengaut air.

                                              VII.            Back of Blade

Bahagian belakang bilah dayung yang berbentuk cembung untuk memberi sokongan yang kuat kepada mata dayung.

 

3.3              PENUTUP COCKPIT (SPRAYDECK/SPRAYCOVER)

Penutup cockpit adalah penutup kalis air yang fleksibel untuk kapal (khususnya untuk kayak atau sampan) dengan lubang untuk pinggang penumpang. Spraydeck atau spraycover digunakan untuk mencegah air masuk ke dalam kapal sambil membiarkan penumpang mendayung.Spraydeck digunakan untuk memecahkan gelombang di air putih dalam keadaan cuaca buruk dan juga dalam sukan percikan.

Ianya diperbuat daripada kain kedap air atau neoprena. Ukurannya sesuai untuk membuka cockpit kanu atau kayak dengan lubang untuk pinggang penumpang. Spraydeck ini secara amnya menutup di sekitar tepi cockpit dan di sekitar tubuh setiap penumpang. Deck boleh dibuat untuk menutup dengan beberapa cara termasuklah kain elastik, belahan yang berisi tali elastik dan tali atau kedua-duanya.

3.4              JACKET KESELAMATAN / BOUYANCY AID / PDF

Jaket keselamatan ialah bahan bantuan apungan yang disarungkan ke bahagian badan melalui kepala yang menggunakan bahan apungan luaran seperti udara ataupun gas. Ketika di dalam air, ia boleh mengapungkan kita dalam kedudukan 45 darjah menegak dalam jangka masa 72 jam.

Bouyancy aid pula merupakan alatan keselamatan yang paling penting dalam aktiviti berkayak. Ia adalah bahan bantuan apungan yang berbentuk seperti vest dan dilengkapi dengan tali pengikat pinggang. Bahan apungannya diperbuat daripada foam yang lembut. Ketika berada di dalam air, ia akan membuatkan seseorang individu itu terapung secara menegak. Ia bertahan dalam jangka masa yang terhad iaitu beberapa jam sahaja bergantung kepada bahan yang digunakan.

PFD adalah ‘Personal Floatation Devices’ / Peranti Pengapungan Peribadi (juga dikenali sebagai jaket keselamatan, penyelamat kehidupan, pelampung dan pakaian pengampungan). Alat ini direka untuk membantu pemakainya, sama ada dalam keadaan sedar atau tidak sedarkan diri untuk bertahan.

3.5              TOPI KESELAMATAN

Topi keselamatan untuk berkayak adalah jenis bertangkai yang digunakan mengikut jenis aktiviti yang ingin dilakukan . Pendayung Kayak Whitewater mesti memakai topi keledar yang diluluskan. Kepada pendayung-pendayung lain pula harus memakai topi dengan penuh. Ini akan melindungi mereka daripada kesan pancaran matahari pada hari-hari panas serta membantu mereka mengekalkan haba badan mereka pada hari-hari sejuk.

 

3.6              PAKAIAN

 

                                i.            Kayak pada musim panas

Ketika berkayak, topi yang mempunyai sayap yang besar lebih digalakkan kerana dapatt melindungi diri dari matahari dan berkemungkinan juga pada hujan musim panas. Lebih baik memakai baju yang sangat lentur berlengan panjang untuk melindungi dari matahari dan di bahagian atasnya menggunakan neoprene. Sangat penting untuk membawa tabir suria kalis air dan kaca mata yang diluluskan, kasut neoprena dan sarung tangan sebagai pilihan.

 

                              ii.            Kayak di musim sejuk

Walaupun sejuk, penggunaan topi adalah masih diperlukan serta kacamata hitam dan pelindung matahari. Jika pada musim sejuk, pendayung perlu menukar kasut kepada memilih but bahan neoprene dan sarung tangan. Pendayung juga boleh memakai kemeja lengan panjang, saman neoprena penuh dan saman kalis air.

 

3.7              KASUT AIR (BOOTIES)

Ketika berkayak, sangat penting kepada pendayung untuk melindungi kaki daripada bebatuan dan bahan lainnya dengan memakai kasut bot neoprene. Selain daripada pakaian yang berkualiti, sepasang kasut yang bagus juga adalah suatu keharusan kepada pendayung. Kasut akan membuat kaki pendayung tetap dalam keadaan hangat dan nyaman semasa berada diatas air.

Banyak kasut bot neoprene yang diagbungkan dengan ritsleting yang selesa membuatkan mudah dipakai dengan kaki telanjang dan juga stokin yang basah atau kering. Kasut jenis ini mempunyai daya tarik yang kuat yang membuatkan pendayung tidak mudah licin dan terjatuh. Ia disediakan dengan pelbagai ketebalan untuk mengelakkan pendayung memijak benda tajam yang berada didalam air.

3.8              SENARAI PERALATAN BERKAYAK

Terdapat beberapa lagi peralatan yang tidak semestinya dibawa tetapi kemungkinan berguna jika pendayung membawanya.

a)      Sarung tangan

Ini juga merupakan masalah pilihan kerana sebilangan pendayung tidak suka mendayung dengan memakai sarung tangan. Selain menjaga kehangatan tangan, sarung tangan juga melindungi buku jari anda daripada goresan dan ruam.

b)      Beg tali

Beg tali ini dapat digunakan jika ingin membantu untuk menyelamatkan nyawa rakan. Para pendayung disyorkan untuk membawa beg ini yang boleh digunakan sebagai beg lemparan penyelamat.

c)      Pisau

Ini adalah salah satu item yang mungkin tidak akan digunakan tetapi sekiranya pendayung terjerat dengan tali atau terjebak di bawah rakit, para pendayung dapat menggunakannya.

d)     Beg Terapung

Beg terapung ini diletakkan di bahagian stern kayak supaya pendayung tidak akan tenggelam sekiranya pendayung terpisah daripada kayaknya.

e)      Beg kering

Beg kering bertujuan menjadikan makanan ringan dan kamera pendayung sentiasa kering. Pendayung perlu memastikan beg kering ini terpasang pada kayak bukan pada badan pendayung.

f)       Dry Top / Drysuit / Wetsuit / Jaket Paddle

Ini adalah salah satu perkara utama dan perlu disuaikan mengikut suhu keadaan. Sesetengah orang selalu menggunakan pakaian atas yang kering.

 

3.9              PENJAGAAN PERALATAN

Kayak dibina dengan bahan nipis untuk prestasi ekstrem diatas air. Oleh sebab bahan diregangkan begitu nipis, penyerangan boleh berlaku ketika penyimpanan. Tiga faktor yang boleh menyebabkan kemudaratan iaitu panas, masa dan tekanan. Kayak perlu disimpan dengan sudut atau bediri dan ditutup dan seimbang. Kawasan yang diperlukan untuk menyimpan kayak perlulah luas dan tidak bersentuhan.

 

                                i.            Teknik Menyimpan Kayak

Terdapat empat teknik yang boleh digunakan untuk menyimpan kayak iaitu:

¨      Kawasan teduh

Kayak perlu disimpan ditempat yang terlindung seperti di garaj kereta, ruang bawah tanah, gudang atau tempat penyimpanan yang lain. Simpan di luar adalah pilihan terakhir. Sekiranya kayak ingin disimpan dalam jangka masa yang lama, kayak boleh disimpan secara professional seperti yang digunakan oleh sekolah kayak, penyewaan kayak dan marin.

¨      Tanah

Kayak perlu disandarkan pada permukaan dinding yang rata dengan kaedah berdiri atau melintang. Jika disandarkan dengan melintang, miringkan kayak sehingga mendatar dengan lantai dan bersandar secara bersudut dan menghadapkan cockpit ke luar. Manakala jika diletakkan berdiri, letakkan stern menyentuh tanah dan bow naik ke arah siling. Bagi mengelakkan ia bergerak atau bergelongsor, letakkan tuala atau kain dibawahnya.

¨      Dinding

Dinding yang kukuh diperlukan untuk menyangkut kayak dan jangan menggunakan papan lapis sebagai tempatnya. Dua sistem yang dapat digunakan iaitu sistem simpanan gaya tali atau pendakap. Sistem gaya tali berfungsi dengan memasang tali di dinding dan membungkus tali di sekeliling kayak. Sistem pendakap pula berfungsi dengan sokongan pendakap di bawah kayak yang dipasangkan pada dinding.

¨      Rak

Rak boleh dicipta menggunakan paip pvc yang disambungkan membentuk segi empak tepat dan diletakkan pada dinding dengan 5 kaki dari tanah dengan penjepit pelekap. Skru penjepit ke kancing dinding dengan garis lurus. Skru satu penjepit pada setiap pejantan (dengan jarak standard 16 "di antara kancing, ini memerlukan 3 pengapit untuk bingkai 4 kaki), kemudian klip setiap penjepit di sisi yang sama dari bingkai segi empat tepat. Ini akan menahan bingkai dengan selamat di tempatnya dan terpasang di dinding. Letakkan busur melalui segi empat tepat dari bawah rak dan menghadapkan bow kea rah siling dan stern dibawah yang dilapik. Cockpit perlu dihadapkan ke luar.

 

4.0              KESELAMATAN BERKAYAK

 

4.1              PUNCA KEMALANGAN

1.      Kurang pengawasan daripada penganjur atau ibubapa terhadap anak atau peserta yang bermain kayak. Cara yang terbaik ialah beritahu kawasan-kawasan yang bahaya dan elakkan.

2.      Tidak tahu atau kurang kebolehan untuk menyelamatkan orang lemas.

3.      Tidak mematuhi peraturan yang telah dinyatakan oleh pihak pengurusan.

4.      Kurang pengetahuan tentang aktiviti berkayak (langkah mengatasi keselamatan) dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan jika berlaku sebarang musibah.

5.      Kurang kemahiran atau pengalaman dari segi teknik dan pengendalian kayak.

6.      Cemas atau kelam kabut (panik) apabila berlaku musibah dan apabila panik, musibah mudah berlaku.

7.      Pengaruh akibat pengambilan bahan yang memabuk dan menghayalkan seperti dadah, arak dan lain-lain.

8.      Ombak yang besar dan arus sungai atau laut yang deras boleh membuat pendayung hilang kawalan dan imbangan.

 

4.2              LANGKAH-LANGKAH KESELAMATAN

Kayak adalah bersifat tangkas, mudah bergerak, patuh untuk menguruskan tetapi boleh menyebabkan banyak masalah jika anda tidak mematuhi peraturan untuk operasi mereka. Pertama, anda tidak boleh masuk dalam kayak tanpa jaket hayat walaupun anda berjalan kaki sahaja di sepanjang pantai. Selalunya terdapat risiko kehilangan kayak yang disebabkan oleh faktor-faktor yang tidak dijangka.

Kedua, dalam kayak pendayung tidak boleh bangun dalam semua pertumbuhan dan cuba bersandar di atas kayak. Pendayung hanya boleh duduk di dalam kayak tanpa cuba untuk bangun. Ketiga, semua benda di atasnya harus terikat dan dibungkus dalam beg kedap udara. Jika tidak, benda tersebut mungkin basah, lemas atau merangkak di sepanjang bahagian bawah dan mengganggu imbangan kayak.

Dan akhirnya, sebelum perjalanan kayak, pendayung perlu menyemak laluan dengan teliti. Tentukan tahap kesukarannya dan beritahu semua rakan dan saudara mara mengenai arah yang dirancang. Dan jika perkhidmatan penyelamat bertemu di sepanjang jalan, sangat penting untuk memeriksa mereka supaya dalam kes force majeure mereka tahu di mana hendak mencari kayak dan penumpangnya.

 

 

4.3              PANDUAN LANGKAH KESELAMATAN

1.      Pendayung baru perlu mengambil masa yang lebih banyak untuk mengkaji keselamatan dan menguasai teknik mendayung dan teknik berkayak supaya pergerakan pendayung lebih selamat.

2.      Hatch yang mempunyai tekanan (kompartmen apungan) mesti ditutp rapat. Ini bagi memastikan penjagaan daya apungan yang diperlukan semasa berlebihan, keupayaan untuk memanjat balik ke dalam kayak atau meletak kayak secara langsung dengan kaedah kudeta Eskimo.

3.      Pendayung perlu mengelakkan berkayak berhampiran dengan batuan kerana kawasan perairan berbatu menyebabkan banyak gelombang air berlaku dan dapat mengoncangkan kayak.

4.      Pendayung yang berkayak di kawasan laut kasar memerlukan skirt kayak kerana cuaca boleh berubah bila-bila masa. Ketika berpakaian skirt, perlu diingatkan untuk pastikan tali dihadapan skirt pelu berada di luar cockpit agar segala usaha penyelamatan diri akibat berlebihan air berlaku dengan mudah.

5.      Sebagai persediaan kecemasan, pendayung kayak laut perlu menyediakan pam air untuk dapat mengepam air daripada cockpit kayak. Untuk memudahkan keupayaan untuk naik balik ke dalam kayak apabila berlebihan, disarankan untuk menggunakan bekas paddle inflatable (Paddle Float).

 

4.4              ISYARAT DAN KOMUNIKASI

Kemahiran isyarat dan komunikasi adalah kemahiran berhubung diantara pendayung semasa berada diatas kayak atau semasa melakukan aktivitinya. Antara komunikasi atau isyarat yang digunakan semasa kayak adalah seperti berikut:

Isyarat

Maksud

1 kali tiupan wisel

Beri perhatian kepada saya

2 kali tiupan wisel

Naik ke darat

3 kali tiupan wisel

Kecemasan (perlukan bantuan)

1 tangan di udara

Meminta tolong

2 tangan di udara

Berhenti (beri perhatian kepada saya)

1 tangan menyentuh kepala dengan siku terangkat membentuk ‘O’

Saya okay (keadaan baik)

Tangan bergenggam / kelibat di atas kepala

Berhenti di sini

Sentuh kepala dengan hujung jari berkali-kali

Teruskan ke muara

 

4.5              ISYARAT MENGGUNAKAN PENDAYUNG

Seperti apa yang telah dinyatakan di atas, kemahiran isyarat adalah satu cara komunikasi yang baik ketika berkayak. Oleh itu, terdapat juga beberapa isyarat yang boleh digunakan menggunakan pendayung. Antara cara yang perlu diketahui adalah:

 

1.      Isyarat Berhenti

Isyarat ini bertujuan untuk mengarah semua pendayung berhenti. Kaedah isyarat ini digunakan adalah dengan mengangkat kedua-dua tangan sambil memegang dayung secara melintang. Dayung perlu diangkat melepasi paras kepala.

2.      Berakit / Rafting

Isyarat ini pula bertujuan untuk mengumpulkan kesemua pendayung. Kaedahnya adalah dengan dayung diangkat secara menegak ke atas. Mata dayung perlu berada di udara selari dengan arah bow kayak.

3.      Arah Pergerakan

Semasa berkayak, arah yang ingin dituju boleh menggunakan dayung. Untuk semua kayak bergerak ke kiri, dayung diletakkan secara melintang di sebelah kiri sebaliknya jika hendak ke kanan, dayung digerakkan ke kanan.

4.      Kecemasan

Untuk menarik perhatian bagi mendapatkan bantuan pula, dayung diangkatkan tegak ke atas dan dilambaikan ke kiri dan ke kanan kayak.

5.      Call Off

Isyarat ini dilakukan dengan mengangkat dayung tegak ke atas dan digerakkan ke hadapan dan ke belakang. Isyarat ini bertujuan untuk memanggil semua kayak pulang ke pengkalan kerana kecemasan.


5.0 TEKNIK DAN ASAS BERKAYAK

 

5.1  Teknik mengangkat kayak

 

Teknik mengangkat kayak ini sesuai untuk mengangkat kayak yang ringan atau kayak solo melalui pikulan di bahu secara berseorangan. Bahagian tengah cockpit diletakkan di bahu supaya dominan untuk mengekalkam keseimbangan kayak. Tangan yang dominan dapat memegang hujung cockpit bagi menyelaraskan keselesaan dan keseimbangan berat kayak. Manakala tangan yang sebelah lagi untuk memegang pendayung. Kelekan di pinggang secara berpasangan. Teknik ini memerlukan dua orang. Pengangkat mestilah berada di bahagian bow dan stern secara berlawanan arah. Tangan mestilah memegang bahgian bow dan stern ataupun toggle dengan kemas supaya tidak jatuh. Kayak diinjap ke atas dan dikepit di pinggang untuk mengangkat kayak dalam jarak yang dekat ataupun kayak yang berat. Pengangkat mestilah berada dalam kedudukan yang sesuai ataupun sama arah untuk membolehkan mereka berkomunikasi dan mengelakkan sebarang kecederaan berlaku sekiranya kayak yang dipikul terjatuh.

 

5.2 Teknik masuk ke dalam kayak

       Kebiasaan teknik masuk ke dalam air dilakukan di kawasan pantai. Letakkan bahagian hadapan kayak di gigi air dan bahagian belakang di atas pasir. Seterusnya masuk ke dalam kayak. Lutut kita mestilah menyangga knee brace dan hujung kaki perlu menekan foot rest untuk meningkatkan daya imbangan kayak. Seterusnya lancarkan kayak ke dalam air dengan kedua-dua tangan menolak pasir sehingga keseluruhan kayak berada di air. Bagi kawasan yang cetek ataupun separuh lutut letakkan kayak di atas air. Tangan dominan memegang pendayung dan diletakkan di sisi kayak. Tangan yang memegang pendayung perlu diletakkan di bahagian luar cockpit dan angkat kaki yang paling hampir dengan kayak ke dalam cockpit. Seterusnya luruskan kaki pada masa yang sama juga tangan yang sebelah lagi perlu memegang cockpit. Manakala bagi kawasan yang dalam pula letakkan pendayung dalam cockpit dan pegang bahagian stern dengan kedua-dua tangan. Lonjakan bahagian obdominal badan ke bahagian stern serta kangkangkan kaki sehingga kedua-dua kaki mengepit bahagian stern dan meniarap di atas bahagian aftdeck. Capai cockpit dengan kedua-dua tangan dan tarik badan ke atasnya.

 

5.3 Teknik duduk di dalam kayak

       Antara teknik duduk di dalam kayak ialah yang pertama sekali sediakan kayak. Bawa kayak ke kawasan yang berumput lembut supaya kita dapat menyesuaikan pakaian kayak dengan betul. Teknik ini mestilah dilakukan di tempat yang stabil dan selamat untuk pengayuh perahu. Sesuaikan pendakap belakang sehingga longgar dan sesuaikan penyokong kaki atau pasak kaki ke posisi yang membolehkan masuk ke dalam kayak dengan selesa. Kita mestilah memakai kasut yang sama sebelum masuk ke dalam kayak untuk mendayung. Pastikan kaki kita berada di hadapan pasak kaki tidak boleh duduk di bahagian sokongan belakang. Seterusnya selaraskan sandaran sokongan belakang supaya memberikan sokongan punggung dengan cukup. Punggung belakang perlu diletakkan supaya membentuk sudut 90 darjah dengan dada sedikit ke hadapan bergantung pada sandaran. Tetapkan pasak kaki dan kedudukan kaki. Letakkan bebola kaki di pasak kaki. Jarak kaki mestilah di halakan ke arah luar dan tumit harus bersudut ke arah kayak. Lutut haruslah membengkok ke atas dan ke luar. Membiarkan kaki memberi tekanan pada pendakap paha. Dalam kedudukan ini terdapat sedikit tekanan yang seragam antara kaki dan pasak kaki dan antara pendakap pahaa supaya dapat mencapai  orientasi yang betul semasa keluar dari kayak. Setelah semuannya selesai goyangkan kayak dari sisi ke sisi dan bersandar ke depan dan belakang. Merenggangkan kayak dengan berkesan. Berlatihbpukulan ke hadapan sambil mengekalkan kedudukan badan yang betul di dalam kayak.

 

5.4 Memasang penutup cockpit (spraycover)

Cockpit ataupun spraycover merupakan satu peralatan untuk berkayak yang amat penting. Cockpit ataupun spraycover berfungsi sebagai menghalang air dari masuk ke dalam kayak. Teknik memasang dan meluncutkannya mestilah dikuasai dengan baik oleh pendayung untuk mengelakkan daripada berlaku sebarang masalah. Spraycover yang terjerut di bahagian cockpit boleh memerangkap pendayung yang terbalik apabila teknik meluncutkan tidak difahami dengan baik. Antara langkah-langkah untuk memasang dan menanggalkan spraycover ialah yang pertama duduk di dalam kayak. Pastikan kedudukan kita betul dan selesa agar dapat menghasilkan kayunan yang baik. Yang kedua codongkan sedikit badan ke belakang supaya menghampiri bahagian aftdeck. Seterusnya sangkut bahagian belakang spraycover pada bahagian belakang coaming dan tarik spraycover ke hadapan coaming dengan memasukkan getah elastik ke seluruh bahagian coaming. Pastikan seluruh bahagian getah elastik telah mengikat coaming dan seluruh bahagian apron telah menutupi cockpit. Kita juga perlu memastikan release toggle berada di luar cockpit untuk memudahkan kita menanggalkan spraycover apabila kayak yang dinaiki terbalik. Langkah yang terakhir sekali ialah untuk meluncutkan spray cover dari coaming, badan kita mestilah ke hadapan sedikit dan tarik release tonggle ke atas.

 

5.5 Teknik keluar dari kayak

Bagi teknik keluar dari kayak pula ialah kita perlu mengikat kayak terlebih dahulu jika kita berkayak di demaga atau platform lain. Seterusnya kita perlu menggunakan pendayung yang sesuai untuk menstabilkan kayak. Oleh kerana kayak tempatnya di air, penggerakannya yang salah menyebabkan kita hilang keseimbangan badan semasa berkayak. Seterusnya bongkokkan sedikit ke bawah dan bersedia untuk langkah seterusnya seperti apabila kita berkayak terus ke dermaga pastikaan kita goyang sedikit. Pikul kayak di dermaga dan ayunkan kaki ke dalamnya. Apabila kita mhendak keluar dari (tempat yang cetek) pastikan letak satu kaki sahaja di tepidan bangun untuk tumpukan berat badan kita pada kaki yang terletak di tepi air itu. Seterusnya letak kaki yang sebelah lagi pula. Akhir sekali bersedia untuk keluar dari kayak dalam keadaan yang tidak terlau basah.

 

5.6 Teknik mengeluarkan air dari kayak

Kita pelu membiarkan kayak kita terbalik dahulu dan pegang bow dan stern bersama-sama.Jika kayak kita mengandungi air yang terlalu banyak, jangan segera diangkat kerana kayak masih berat dipenuhi oleh air. Condongkan kayak kita ke arah sebelah kiri sedikit dan angkat secara perlahan-lahan. Air yang berada di dalam kayak tadi akan keluar sedikit demi sedikit dan akan menjadi lebih ringtan sedikit untuk diangkat. Seterusnya terbalikkan kayak semula dan buat penggerakan seperti jongkang -jongkit. Teknik ini mestilah dilakukan secara berulang kali supaya semua air yang berada di dalam kayak dapat dikeluarkan dan ia mestilah dilakukan secara berpasangan. Kita juga boleh menggunakan kaedah tebing. Kaedah ini dilakukan secara berseorangan. Kita mestilah meletakkan bow kayak di atas tebing dan pada masa yang sama kita mestilah berada di dalam air dan terbalikkan kayak tersebut. Pegang pada bahagian stern dan angkat dan lakukan seperti teknik jongkang-jongkit juga. Bagi kaedah menggunakan permukaan laut pula ialah dilakukan secara berseorangan pastikan kita letak kayak dalam posisi yang betul dan normal di atas permukaan air. Tekan bahagian stern supaya semua air terkumpul di bahagian tersebut dan pegang bahagian stern dan terbalikkan kayak. Melalui pinggang pula kaedah ini sesuai untuk membuang air yang terdapat sedikit sahaja di dalam kayak seperti kayak solo. Kita mestilah membuat pengerakan yang sama seperti kaedah mengangkat kayak solo dan meletakkan bahagian tengah cockpit di belakang kita. Lutut mestilah dibengkokkan sedikit untuk mengelakkan berlakunya kecederaan. Lakukan teknik jongkang-jongkit juga supaya semua air di dalam kayak dapat dikeluarkan. Akhir sekali kaedah slideways berpasangan iaitu membuang air yang terlalu banyak di dalam kayak secara berpasangan. Kita perlu condongkan kayak sedikit ke arah kita supaya air dapat keluar dan lakukan jongkang-jongkit juga.

 

6.0 Teknik Asas Dayungan

 

       6.1 Menentukan saiz pendayung (paddle) yang sesuai

Dalam aktiviti berkayak kita perlu memilih peralatan yang sesuai untuk berkayak. Apabila datang kepada kita cara untuk memilih pendayung kayak untuk mendayung pastikan kita mengambil pendayung yang lebih panjang dalam bahagian mendayung tinggi. Pengayuh yang tinggi adalah lebih agresif yang kebanyakkan digunakan dalam keadaan kompetitif atau yang mencabar. Apabila kita hendak mendayung pastikan berada dalam keadaan menegak dan berada berdekatan dengan bot. Dengan itu kita mestilah menggunakan pendayung yang lebih pendek supaya hasil pukulan yang mantap. Saiz pendayung amat penting sekali dalam memilih pendayung. Kita akan kehilangan kawalan semasa berkayak seperti canggung untuk bersandar ke air ataupun bertarung dengan berat dayung yang tidak sesuai untuk ketinggian kita. Untuk mencari pendayung yang sesuai iaitu panjang dan betul kita mestilah melihat kepada ketinggian kita dan lebar kayak yang kita guna. Jika kayak kita mempunyai bingkai yang lebih tinggi dan luas, kita akan memerlukan kepaada pendayung yang lebih panjang. Bilah pendayung pula terbahagi kepada beberapa jenis iaitu plastic blades, nylon blades, carbon fiber blades, fiberglass blades, trinner blades, wider paddle blades dan asymmetricol blades. Bagi kayak yang lebih luas untuk kelihatan stabil saiz pendayung mestilah 27 inci hingga 36 inci lebar dan panjang pendayung mestilah 230 sentimeter hingga 240 sentimeter bergantung pula kepada ketinggian kayak kita.

 

 

6.2 Teknik dayungan asas

Antara teknik-teknik untuk dayungan asas ialah forward stroke (firmming) kita mestilah membengkokkan sedikit badan ke hadapan. Torso kanan juga digerakkan ke hadapan jangkau mata dayung juga digerakkan ke hadapan sejauh yang boleh. Tangan kiri mesti dibengkokkan separuh bahu sahaja. (Catch) kita mesti menjangkau sejauh mungkin dan benamkan mata dayung di dalam air. (Pull\draw power) iaitu gerakkan tonso kanan ke belakang dan tangan kanan mestilah menarik mata dayung ke belakang dan tarik pendayung sampai ke sisi pinggang dan keluarkan mata dayung daripada air di pergelangan tangan kanan mesti memutar batang pendayung ke atas agar menghadap air. Seterusnnya masukkan pula mata dayung ke kiri dan kanan secara berulang kali. Yang kedua ialah dayungan secara mengundur (backword stroke) iaitu pusingkan torso kanan ke arah stern dan jangkau dan benamkan mata dayung ke dalam air. Yang ketiga ialah berhenti iaitu kayak mestilah bergerak ke hadapan manakala kayak yang bergerak ke belakang dayungan yang pantas. Yang keempat ialah dayungan sapuan hadapan (forward sweep stroke iaitu memusing dan membetulkan haluan kayak yang tersasar. Tangan kanan perlu menjangkau ke depan sampai mata dayung bersebelahan bow dan benamkan mata dayung ke dalam air. Yang akhir sekali ialah dayungan sapuan ke belakang (reverse sweep stroke) iaitu kaedah yang berlawanan dengan teknik dayungan ke hadapan. Pendayung didayung di bahagian stern ke hadapan bow dan tidak perlu menukar arah mata dayung.

 

7.0 Teknik Menyelamat Di Air

 

       7.1 Teknik menyelamat di air (kayak)

Antara teknik untuk menyelamatkan di air (kayak) iaitu basah keluar dari kayak dalam laluan menggunakan paddle float yang tidak melibatkan peluncuran kayak untuk keluar dari kayak secara basah. Pegang dayung kayak dengan satu tangan sahaja dan tarik gelung pegangan dengan tangan yang lain. Yang kedua ialah balikkan kayak over dan cari paddle float setelah keluar dari kayak. Sesetengah kayak berputardengan mudah dari busur. Ia juga boleh dibalikkan di kokpit dengan mengangkatnya dan memecahkan meterai tekanan udara dengan memutarnya. Air akan memngalir keluar dari kayak semasa gerakan. Pelampung dayung mestilah disimpan di geladak kayak dengan selamat. Seterusnya letakkan kaki anda di dalam kayak untuk tetap bersamanya. Berbaring di atas air dengan kepala ke arah buritan. Letakkan kaki yang paling rapat dengan kayak ke dalam kokpit. Seterusnya amankan paddle float ke kayak paddle. Laangkah ini haruslah dilakukan di luar air. Setiap pelampung dayung akan meluncur dan menahan ke atas bilah dayaung. Seterusnya meletupkan paddle float kita mestilah terbalikkan kayak dan meletakkan penggapung dayung. Buka injap pelampung dan tiup ke arah injap.

 

8.0 DISIPLIN KEPELBAGAIAN AKTIVITI KAYAK

 

8.1 DISIPLIN KAYAK: KAYAK PERLUMBAAN PECUT / CANOOE SPINT RACING

Matlamat bagi kayak perlumbaan pecut ini adalah untuk mencapai garisan akhir penamat dalam masa yang paling pantas. Kayak ini boleh dilakukan melalui bot kanu atau bot kayak merentasi pelbagai jarak dengan pesaing yang berlainan. 12 cara yang berlainan untuk kayak ini di olimpik. Cara ini menandakan jenis bot yang digunakan, “C” untuk kanu dan “K” untuk kayak, manakala angka pula menandakan jumlah atlet yang bersaing dalam bot itu. Biasanya dilakukan di jalan air rata

:• C-1 lelaki 200 meter • Lelaki C-1 1000 meter • Lelaki K-2 1000 meter • K-1 lelaki 200 meter • Lelaki K-1 1000 meter • K-2 lelaki 200 meter • Lelaki K-2 1000 meter • Lelaki K-4 1000 meter • K-1 Wanita 200 meter • K-1 500 meter wanita • Wanita K-2 500 meter • Wanita K-4 1000meter.

Antara peralatan - peralatan khusus yang digunakan dalam acara kayak pecut ini bergantung pada jenis perlumbaan, jarak perlumbaan dan juga bilangan peserta yang terlibat dalam acara ini. Kayak digerakkan melalui air menggunakan dua bilah dayung serta pemain perlu menggunakan kaki mereka bagi mengarahkan bot melalui kemudi. Kebiasaannya Paddles dalam acara ini dibuat dengan bahan serat karbon.

 

 

 

8.2 DISIPLIN KAYAK: SLALOM

Kayak slalom ini berbentuk bulat, O atau kano. kayak jenis ini selalunya digunakan untuk aktiviti arus deras. Bentuk kayak slalom memudahkan bagi kemahiran gulingan dilakukan. Kayak ini lebih cenderung dan mudah berpusing kerana rocker lebih tinggi berbanding kayak lain. Contoh bagi kayak ini ialah kayak polo dan kayak rodeo. kayak ini mudah berpusing, mempunyai kemahiran imbangan sederhana, dan sesuai untuk aktiviti arus deras.


 

8.3 DISIPLIN KAYAK: KAYAK ARUS DERAS / WILDWATER

Kayak ini sesuai bagi mereka yang berpengalaman dan pandai mengendalikannya dengan baik. Acara ini selalunya dijalankan di kawasan arus deras seperti jeram. Justeru itu, perlu membawa kelengkapan yang rasa diperlukan aktiviti arus deras ini seperti helmet, pendayung, spary deck, knee pad dan beberapa yang perlu dibawa dalam acara kayak ini. Aktiviti ini amatlah popular dan kerap kali menjadi pilihan dalam kalangan penggiat tempatan di Malaysia.

 

8.4 DISIPLIN KAYAK: KAYAK POLO /  CANOE POLO

Polo kano, juga dikenali sebagai Kayak polo. Polo menggabungkan kemahiran menunggang bola dengan permainan pasukan hubungan, di mana taktik dan permainan berpengaruh sama pentingnya dengan kelajuan dan kecergasan para atlet individu. Kayak ini berlainan dengan kayak yang lain kerana dicipta supaya menjadi lebih laju dan ringan untuk mempercepatkan kelajuan atau pergerakan kayak tersebut. Permainan ini memerlukan kerja berpasukan yang sangat supportive dan mempromosikan kedua-dua kemahiran berkano umum dan pelbagai teknik lain yang unik untuk sukan ini. Setiap pasukan mempunyai lima pemain di lapangan dan tiga pemain gantian, yang bersaing untuk mencetak gol dalam gol penentang mereka yang digantung dua meter di atas air. Bola boleh dilempar dengan tangan, atau berayun dengan dayung untuk lulus antara pemain dan menembak gol. Pitches boleh ditubuhkan di kolam renang atau sebatang air rata. Kayak direka khusus untuk polo dan lebih cepat dan lebih ringan daripada kayak biasa, yang memberi mereka kemampuan bergerak yang hebat. Bilah pelana polo mempunyai tepi bulat yang tebal untuk mengelakkan kecederaan. Paddles juga sangat ringan dan direka dengan kedua-dua daya tarikan dan kawalan bola dalam fikiran. Bumper bot hidung dan ekor, perlindungan badan, topi keledar dan pengawal muka semuanya wajib.

 



 

 

9.0 PENGENALAN ORIENTEERING

  9.1 PENDAHULUAN

        Orienteering diambil dari perkataan Sweden iaitu “orientering” dengan membawa maksud sejenis sukan rekreasi yang bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain dengan berpandukan peta dan kompas. Orienteering juga membawa maksud hutan. Orienteering adalah aktiviti pandu arah di mana boleh dilakukan secara individu atau berkumpulan dengan menggunakan peta untuk menyelesaikan cabaran navigasi di kawasan yang tidak dikenali. Orienteering melibatkan cabaran fizikal dan mental dan memberi ganjaran kepada pesaing dengan pengembaraan unik di padang permainan yang sentiasa berubah. Orienteering dapat dilakukan secara kompetitif, sosial, atau untuk menghadapi cabaran peribadi. Dengan kata lain Orienteering adalah sukan yang memerlukan kemahiran navigasi menggunakan peta dan kompas untuk menavigasi dari satu tempat ke tempat yang lain.

 

     Sukan ini merupakan aktiviti rekreasi yang menggabungkan kemahiran membaca kompas, membaca peta, mencari bearing dan mengesan titik kawalan. Aktiviti orienteering memupuk semangat bekerjasama, belajar membuat keputusan, dan merancang aktiviti dengan baik. Sukan ini memerlukan imbangan diantara koordinasi mental dan fizikal dengan baik serta memerlukan peserta untuk berfikiran dengan pantas yang mana sukan ini perlu mengemudikan hala tuju diri melintasi medan ke medan yang lain serta melatih individu tersebut dalam kemahiran menggunakan peta dan kompas. Disamping itu, peserta juga boleh menggunakan panduan angin dalam menentukan arah. Kemahiran sebegini perlulah dilatih untuk keselamatan individu-individu tersebut. Selain itu antara peralatan lain yang digunakan ialah penanda, kad kawalan, dan kad perakam. Orienteering ini boleh diumpamakan dengan sukan larian yang lain seperti merentas desa (cross-country), mencari harta karun ( tressure-hunt ) dan sebagainya

 

 

 

 

9.2 SEJARAH PERKEMBANGAN ORIENTEERING GLOBAL

 

Mula diperkenalkan pada tahun 1918 di negara-negara Scandinavia (sweden) pada awal abad ke 19,  iaitu Major Ernst Killander merupakan seorang ketua pengakap telah mengubahsuainya menjadi sukan yang lebih kompetatif, yang lebih baik, berperaturan dan diterima ramai. Beliau telah digelar sebagai “Bapa Orienteering”. Model Killander mendefinisikan Orienteering merangkumi beberapa aspek iaitu dalam aktiviti orienteering bagi Ernst Killander ialah seseorang itu memerlukan daya ketahanan diri yang tinggi dalam melakukan aktiviti ini. 

IOF ditubuhkan dalam tahun 1961 dengan 10 negara. Antara-antara  Kejohanan-kejohanan dunia yang dianjurkan oleh IOF adalah seperti  World Orienteering Championships (WOC), World Cup (WC), Junior World Orienteering Championships (JWOC),  Asia-Pacific Orienteering Championships (APOC), World Masters Orienteering Championships (WMOC)- 35 tahun keatas. Acara orienteering terbesar yang dianjurkan adalah O-Ringen (Swedish Five-Days) yang melibatkan penyertaan antara 15000 hingga 25000 orang.

 

9.3 PERKEMBANGAN ORIENTEERING DI MALAYSIA

 

Pada mulanya, Orienteering di Malaysia telah  diperkenalkan melalui pensyarah Universiti Putra Malaysia (UPM) dalam satu bengkel orienteering  di Hutan Simpan Air Hitam yang telah dikendalikan oleh En. Wan Sabri Wan Mansor (Dr), pada tahun 1983. Pada tahun yang sama (1983) Orienteering dikukuhkan lagi dengan Penubuhan Persatuan Orienteering Pulau Pinang (POA). Tiga tahun selepas itu, diikuti pula dengan penubuhan Persatuan Orienteering Selangor & Wil. Persekutuan (WOA) pada tahun 1986. Namun diteruskan lagi dengan kejohanan Orienteering Terbuka Malaysia (MOOC) yang pertama telah diadakan pada tahun 1988. Walaupun sukan orienteering di Malaysia pada ketika itu masih belum mempunyai satu badan peringkat kebangsaan, namun demi untuk mengikuti perkembangan dunia orienteering diperingkat antarabangsa, WOA telah berusaha untuk memohon bagi mewakili Malaysia untuk menjadi Ahli Gabungan kepada IOF pada tahun 1992. IOF telah meluluskan dan mengiktiraf WOA sebagai sebuah badan sementara bagi mewakili Malaysia di dalan IOF.  Seterusnya, pada tahun 1992, Malaysia mula bergabung dengan International Orienteering Federation (IOF) melalui World Olympians Association (WOA). Pada tahun 1994, sebuah badan induk peringkat kebangsaan iaitu Persatuan Orienteering Malaysia – MOA) telah berjaya ditubuhkan bagi menyelaraskan segala aktiviti sukan orienteering di Malaysia dan sebagai satu badan orienteering yang mewakili Malaysia di dalam IOF. MOA ditubuhkan dengan mempunyai 7 cawangan negeri iaitu Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Terangganu dan Johor. Penubuhan Persatuan Orienteering Malaysia (MOA) dalam tahun 1994. Dan akhirnya melalui, MOA Caw. Pulau Pinang dan MOA Caw. Sabah pula ditubuhkan pada tahun 1997.

 

9.4 JENIS-JENIS ORIENTEERING

 

*      Orienteering Jalan raya (Street orienteering)

Orienteering Jalan Raya ini dijalankan dihalaman ataupun kawasan perumahan. Ianya hanyalah sekadar nama jalan raya, namun bukan seharusnya dilakukan mahupun dijalankan di jalan raya yang sesak dan sibuk. Di dalam Orienteering ini, peserta hanya perlu mencatit maklumat atau butiran yang terdapat di sesuatu titik kawalan seperti nombor pili bomba dan sebagainya. Dalam Orienteering ini, penanda kawalan biasanya tidak digunakan.

 

*      Orienteering Malam (Night orienteering)

0rienteering ini dijalankan pada waktu malam. Dengan kegelapan malam yang gelap, oleh itu sukar untuk dijalankan secara individu.  Acara ini mestilah dilakukan secara berjemaah atau berkumpulan 3 atau 4 orang dalam satu kumpulan. Orienteering ini dilangsungkan dikawasan terbuka seperti di taman-taman dengan jarak landasan yang pendek demi keselamatan para peserta serta masa yang diberikan juga adalah terhad. Untuk kemudahanan dan kecekapan pergerakan, peserta perlu membawa lampu untuk membaca peta dan mencari penanda kawalan. Di dalam Orienteering ini, setiap ahli dalam pasukan akan menamatkan landasan beliau sebelum digantikan oleh rakan sepasukan yang lain di satu tempat penggantian yang telah ditetapkan. Orienteering jenis ini, Setiap peserta di dalam satu pasukan akan melalui landasan yang berbeza.

 

 

*      Orienteering Bukit (Mountain orienteering)

Orienteering ini memerlukan peserta yang mempunyai mental dan fizikal yang agak tinggi dan berpengalaman, memandangkan landasan yang akan dilalui agak mencabar serta memerlukan navigasi dan daya keyakinan yang mantap, kerana acara Orienteering jenis ini, dijalankan dikawasan berbukit-bukit di samping jarak yang agak jauh. Kebiasaanya Orienteering ini, dijalankan melebihi satu hari dan dengan itu peserta perlulah bersiap sedia membawa peralatan untuk bermalam, Selain itu, peralatan-peralatan keselamatan yang lain juga.

 

*      Orienteering Bermarkah (Score orienteering)

Bagi Orienteering bermarkah ini, menyediakan titik kawalan yang banyak dan melebihi masa yang dibenarkan. Titik kawalan yang terdekat mempunyai markah rendah sementara yang berjarak jauh mempunyai markah yang tinggi. Peserta diberi kebebasan untuk memilih mana-mana titik kawalan untuk dilawati, kerana Orienteering bermarkah ini mempunyai banyak titik-titik kawalan disediakan di mana setiap titik kawalan mempunyai mata yang tertentu bergantung kepada jarak dan kesukaran teknikal. Peserta hendaklah bergerak dengan cekap dan pantas kerana masa yang diberikan adalah terhad dan pada kebiasaanya 60 minit, bagi siapa yang melebihi masa yang ditetapkan akan dikenakan penalti yang bergantung kepada penganjur tersebut. Mengumpul mata yang banyak merupakan tujuan acara Orienteering jenis ini dijalankan. Peserta hendaklah mengumpul mata yang banyak dengan melawati seberapa kawalan yang boleh di dalam masa yang dihadkan. Format ini adalah sangat sesuai untuk peserta-peserta baru menyertai kerana penyertaan mereka tidak terbatal jika tidak melawat salah satu titik kawalan. Namun begitu, aktiviti orienteering ini kelihatan tampak mudah tetapi peserta perlu meneliti dan merancang landasannya sendiri dalam keadaan masa yang terhad.

 

*      Orienteering Berganti-Ganti (Relay orienteering)

Orienteering ini mestilah dijalankan secara berpasukan atau berkumpulan 3 atau 4 orang dalam satu kumpulan. Acara jenis ini sama seperti larian 100 meter keliling padang, Cuma berlainan tempat dijalankan. Setiap ahli kumpulan mestilah bekerjasama menamatkan landasan beliau sebelum digantikan ke rakan sepasukan yang lain pada satu tempat penggantian yang telah ditetapkan. Setiap peserta akan melalui landasan yang berbeza di dalam pasukan masing-masing.

 

*      Orienteering Merentas Desa (Cross Country Orienteering)

Orienteering ini seperti merentas desa memerlukan peserta sampai di titik kawalan mengikut tertib. Dengan itu, Peserta terpantas melewati semua titik kawalan diistiharkan sebagai pemenang. Orienteering ini dikenal sebagai orienteering paling klasik. Peserta diwajibkan melawat kesemua titik-titik kawalan menurut aturan yang telah ditetapkan, Penyertaan dikira batal sekiranya peserta tertinggal mahupun tidak melawat salah satu titik kawalan tersebut. Kebiasaanya orienteering ini dijalankan dikawasan rupa bumi yang pelbagai.

 

*      Norwegian Event

Orienteering jenis ini sangat berlainan dengan orienteering yang lain. Acara ini peserta hanya diberi untuk menyalin kedudukan titik permulaan dan titik kawalan pertama sahaja pada mulanya. Acara ini menyediakan satu landasan yang panjang di dalam kawasan yang kecil ataupun di kawasan yang sempit. Apabila peserta sampai di titik kawalan pertama, peserta akan menyalin kedudukan titik kawalan yang kedua pula dari satu peta yang tersedia di situ. Proses ini akan terus dilakukan sehingga peserta tiba di titik penamat.

 

9.5 KEBAIKAN SUKAN ORIENTEERING 

Antara kebaikan Orienteering ini merupakan salah satu sukan yang meningkatkan kecergasan fizikal dan menguatkan badan. Sukan sebegini, sudah pasti dapat menyihatkan badan dengan mengeluarkan peluh iaitu toksin-toksin di dalam badan juga dapat disingkirkan. Dengan aktiviti ini, seseorang itu boleh menguatkan daya ketahanan diri yang tinggi dalam melakukan aktiviti ini. Aspek stamina merupakan aspek yang diutarakan, mengatakan stamina memainkan peranan selepas daya ketahanan tanpa stamina yang tinggi maka aktiviti yang terdapat dalam orienteering ini tidak dapat berjalan dengan lancar. Selain daripada itu menguji kecekapan berlari juga merupakan aspek yang penting kerana seseorang itu perlu tahu bagaimana hendak menggunakan teknik berlari dengan betul kerana aktiviti orienteering ini dijalankan di atas permukaan yang berbagai-bagai contoh cara lari menaiki bukit, cara lari turun bukit dan cara lari pada permukaan yang mendatar semua itu memerlukan aspek kecekapan berlari yang betul bagi memudahkan aktiviti berjalan..

Sukan ini juga, menguatkan mental dengan menentukan tahap kesabaran seseorang itu semasa menghadapi liku-liku dan cabaran dan dugaan dalam mencapai objektif atau tujuan awal yang dirancang sebelum menggapai kejayaan. Selain itu, melatih penggunaan skil navigasi dalam bentuk mukabumi yang lebih mencabar.

 

10.0 TERMINOLOGI DAN ALATAN ORIENTEERING

 

§  Titik kawalan (Control point)

 

Di dalam Orienteering telah diletakkan titik kawalan yang telah ditentukan diatas peta sebagai tanda kedudukan yang perlu dilawati oleh peserta semasa Orienteering ini dijalankan. Cara ini berbeza dengan sukan permainan yang lain seperti mencari harta karun (tressure-hunt) kerana pada setiap titik kawalan tidak diletak penjaga dan ianya bukanlah “check-point “. Biasanya titik kawalan merupakan ciri-ciri muka bumi atau buatan manusia yang jelas.

 

§  Penanda kawalan (Control marker)

 

Penanda kawalan juga telah dibuat didalam orienteering ini untuk tujuan membantu peserta-peserta tiba pada destinasi yang betul dan tepat. Objek ini diletakkan sebagai tanda di titik kawalan, dan ia diperbuat daripada kain yang berwarna merah muda dan putih diletakkan dalam linkungan jarak 10 m. Di dalamnya diletakkan penebuk lubang ( puncher) yang unik, serta kod kawalan yang tersendiri. Dalam peraturan IOF tidak dibenarkan no. 1 hingga 40 dijadikan sebagai No. kod kawalan.





§  Kad kawalan (Control card)

 

Kad kawalan ini Sebagai bahan bukti dan pengesahan, peserta perlu membawa bersama-sama mereka kad ini ketika menyertai acara Orienteering. Dalam kad ini akan ditulis masa bermula (start time) serta nama peserta. Di dalam kad ini juga telah tersedia ruang petak yang akan ditebuk apabila tiba di titik kawalan nanti. Setelah tamat permainan, kad ini perlu dicatatkan masa penamat setelah selesai permainan oleh penjaga masa digarisan penamat nanti.

 

 

§  Peta utama (Master map)

 

Dalam Orienteering juga diberikan Peta utama iaitu peta yang telah ditandakan dengan landasan, landasan pula akan disediakan oleh perancang landasan. Seterusnya peta juga disertakan dengan keterangan kawalan


 

§  Keterangan kawalan (Control description)

 

Keterangan kawalan merupakan Keterangan asas sebagai panduan titik-titik kawalan, yang dipanggil sebagai (control description) kawalan berkenaan. Butir-butir yang disenaraikan dalam keterangan kawalan ini adalah siri titik kawalan, kod kawalan dan keterangan mengenai kedudukan titik kawalan. Ianya berbeza dengan peringkat antarabangsa, keterangan di peringkat ini tidak ditulis dalam bentuk teks namun ditulis dalam bentuk kod atau gambar rajah.

 

 

§  Landasan (Course)

 

Landasan adalah jalan yang akan ditelusuri atau panduan arah perjalanan dari titik permulaan kawalan ke titik kawalan yang lain hingga garisan penamat. Landasan ini juga akan dilukis diatas peta utama dan akan disalin oleh peserta kemudiannya.

 

§  Kompas (Compass)

 

Kompas merupakan alat sangat-sangat membantu dan yang kedua terpenting dalam sukan orienteering. Ia berfungsi dalam menyelaraskan peta dengan baik, bagi menentukan arah perjalanan pergi dan arah laluan balik, serta mengira jarak jauh, dan membantu menentukan tempat anda berada dalam peta.

 

11.0 PETA

 

DEFINISI PETA

Peta adalah lukisan bagi gambaran bentuk mukabumi bagi sesebuah kawasan yang dilihat dari udara. Peta juga merupakan sumber maklumat bagi kawasan yang berkenaan. Sesebuah peta mengandungi tajuk, kontor, skala, petunjuk, garisan melaras dan kod warna yang akan memberi kemudahan dan tangkapan yang tepat mengenai rupa bumi kawasan berkenaan.

 

11.1 JENIS-JENIS PETA

Terdapat beberapa jenis peta yang diterbitkan seperti berikut:

i)                    Peta topo

ii)                  Peta panduan jalanraya

iii)                Peta khusus Atlas

iv)                Peta imejan satelit

v)                  Peta orienteering

 

Rajah 1: Peta topo

 

Rajah 2: Peta jalan raya

 

11.2 KANDUNGAN PETA ORIENTEERING

i)                    Tajuk peta

ii)                  Arah utara

iii)                Skala- samada 1:5000, 1:1000, 1:15000

iv)                Petunjuk peta

v)                  Garisan melaras utara-selatan

vi)                Kredit- kerjaukur, kartografi, tarikh cetakan, penaja dsb.

 

11.3 WARNA-WARNA DALAM PETA

Terdapat 6 warna yang ditentukan mengikut standard International Orienteering Federation (IOF). Warna tersebut adalah:

i)                    Hitam- Ciri-ciri buatan manusia dan batu

ii)                  Perang- Kontor dan jalanraya

iii)                Kuning- Keadaan tumbuhan: Lapang dan terbuka

iv)                Putih- Keadaan tumbuhan: Berpokok atau boleh berlari

v)                  Hijau- Keadaan tumbuhan: Berjalan atau redah

vi)                Biru- Kawasan berair

 

 

 

11.4 BENTUK MUKA BUMI

Garisan kontor dalam peta akan menerangkan maksud paras ketinggian yang samarata bagi keadaan mukabumi berkenaan. Pemahaman berkenaan kontor amatlah penting bagi memudahkan pergerakan.

 

Rajah 3: Bentuk muka bumi

12.0 KOMPAS

Kompas adalah alat pengemudian arah yang mempunyai jarum magnetik merah hitam serta ditandai dengan ukuran sama dalam mil atau darjah. Ia juga merupakan alat bantu dalam sukan orienteering.

 

Rajah 4: Kompas

 

12.1 JENIS KOMPAS

i) Terdapat pelbagai jenis kompas dan jenama yang dikeluarkan untuk tujuan navigasi. Antaranya adalah:

·         Kompas Tentera

·         Kompas Orienteering

·         Kompas Marin

·         Kompas Kiblat

·         Kompas Digital

ii) Kompas orienteering pula terdapat dalam berbagai jenama dan bentuk antaranya baseplate compass, thumb compass dan clip compass. Ianya direkacipta agar lebih mudah dan praktikal.

iii) Dua jenama yang popular adalah Suunto buatan Finland dan Silva buatan Sweden.

 

 

Rajah 5: Jenis-jenis kompas

 

Rajah 6: Jenis-jenis kompas

 

12.2 KEGUNAAN KOMPAS ORIENTEERING

i) Kompas orienteering boleh digunakan bagi tujuan-tujuan berikut:

·         Mengukur jarak

·         Menentukan kedudukan

·         Mencari arah

 

12.3 ANATOMI KOMPAS ORIENTEERING

 

Rajah 7: Anatomi Kompas Orienteering

 

13.0 TEKNIK-TEKNIK ASAS ORIENTEERING

Sebelum memulakan sesuatu aktviti orienteering, terdapat beberapa perkara yang perlu diberi peringatan antaranya ialah:

i)                    Pastikan sesebuah kompas yang ingin digunakan berada dalam keadaan yang baik.

ii)                  Pastikan diri seseorang itu jauh daripada sebarang objek besi atau magnet sebelum menggunakan kompas.

iii)                Pastikan kompas diletakkan pada permukaan yang rata ketika mahu mengambil bacaan bearing.

Dua teknik asas orienteering adalah:

1.      Mencari bearing

 

2.      Mencari hala tuju

 

 

14.0 DISIPLIN KEPELBAGAIAN SUKAN ORIENTEERING

14.1 DISIPLIN ORIENTEERING MERENTAS DESA (Cross-Country Orienteering)

Pada umumnya, apabila disebut orienteering, ia dirujuk kepada orienteering jenis ini iaitu orienteering merentas desa. Ia juga dikenali sebagai acara klasik. Di dalam acara ini, peserta adalah dimestikan melawat kesemua titik-titik kawalan menurut aturan yang telah ditetapkan. Sekiranya peserta tidak melawat salah satu titik kawalan tersebut. Penyertaannya dikira batal. Orienteering ini biasanya dijalankan di kawasan rupa bumi yang pelbagai. Format ini lebih sesuai untuk pertandingan kerana kesemua peserta umumnya akan menghadapi cabaran yang hampir sama.

 

14.2 DISIPLIN ORIENTEERING BERMARKAH (Score Orienteering)

Di dalam acara jenis orienteering bermarkah, banyak titik-titik kawalan disediakan di mana setiap titik kawalan mempunyai mata yang tertentu bergantung kepada jarak dan kesukaran teknikal. Peserta adalah bebas untuk memilih mana-mana titik kawalan untuk dilawati. Walau bagaimanapun masa adalah dihadkan dan biasanya 60 minit. Peserta yang melebihi dari had masa yang ditetapkan akan dikenakan penalti dan bentuk penalti bergantung kepada penganjur.
Matlamat acara orienteering bermarkah ini adalah untuk mengumpul mata yang banyak dengan melawati seberapa banyak kawalan yang boleh di dalam masa yang dihadkan. Format ini adalah sesuai untuk peserta-peserta baru kerana penyertaan mereka tidak terbatal jika tidak melawat salah satu titik kawalan. Walau bagaimanapun, acara ini nampaknya agak mudah tetapi peserta perlu merancang dan meneliti landasannya sendiri dalam keadaan masa yang terhad.

 

14.3 DISIPLIN ORIENTEERING BUKIT (Mountain Orienteering)

Orienteering ini dijalankan dikawasan berbukit-bukit di samping jarak yang agak jauh. Terdapat juga di mana acara ini dijalankan melebihi dari satu hari dan di dalam keadaan ini peserta perlu membawa bersama-sama peralatan bermalam. Format ini memerlukan peserta yang berpengalaman dan tahap fizikal yang agak tinggi memandangkan landasan acara ini yang mencabar serta memerlukan navigasi dan daya keyakinan yang mantap.

 

14.4 DISIPLIN ORIENTEERING BERGANTI-GANTI (Relay Orienteering)

Acara ini dijalankan dengan penyertaan secara berpasukan sama ada 3 atau 4 orang. Setiap ahli dalam pasukan akan menamatkan landasan beliau sebelum digantikan oleh rakan sepasukan di satu tempat penggantian yang telah ditetapkan. Setiap peserta di dalam sesuatu pasukan akan melalui landasan yang berbeza.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Comments